אופנה היא מושג מתפתח ללא הרף שהוא יותר מסתם דרך לצאת מהבית. אופנה קיימת כבר מאות שנים ותמיד שימשה כדרך ביטוי, ביטוי עצמי והשתקפות של החברה בה חיים.

מתקופת הרנסנס ועד ימינו, אנשים השתמשו באופנה ככלי להראות את מעמדם בחברה, לסמל רוח צוות, או אפילו להביע הצהרת מחאה. בעוד שחלק מהאנשים עשויים לראות באופנה שטחית או מיותרת, למעשה יש בה יותר ממה שנראה לעין.

הבנת הקשר בין חברה לאופנה

היחסים בין חברה לאופנה מורכבים. הסגנונות, הטרנדים והלבוש של תקופה מסוימת שזורים עמוק בערכים, באמונות ובטעמים של החברה המסוימת. כמעט בלתי אפשרי להפריד בין שני מושגים אלה, שכן הלבוש של תקופה מסוימת הוא לעתים קרובות "מדבר" בשפה של החברה המסוימת.

אופנת התקופה מושפעת גם מהסביבה הכלכלית המשתנה ומהאקלים הפוליטי. לדוגמה, במהלך מלחמת העולם השנייה, בשל לחצי המלחמה, אנשים היו צריכים לעשות את השימוש הטוב ביותר של הבגדים הנוכחיים שלהם, ביצוע שינויים מינימליים בצלליות הקיימות וסגנונות. זה ראה את הופעתה של "חליפת הניצחון" האיקונית, כמו אנשים היו צריכים להשתמש בחומרים קיימים כדי ליצור בגדים חדשים, מה שהופך את זה לסגנון הפופולרי ביותר באותה תקופה.

יתר על כן, בכלכלה, ישנם בדרך כלל מותגים מסוימים אשר נוטים יותר להשפיע על מגמות אופנה מאחרים, בין אם על ידי חסות משפיענים או קמפיינים שיווקיים. זו הסיבה שבגדים המשויכים למעצב מסוים, או אפילו לעיר או מדינה מסוימת, עשויים להיות אופנתיים יותר בזמן מסוים. לדוגמה, בתחילת שנות ה -2000, ג'ינס נמוך, כובעי משאיות, מגפי Ugg ואימוניות קוטור עסיסיות היו שיא האופנה. לכל הפריטים האלה יש קשרים לסלבריטאים מסוימים או למעצבים גדולים.

כוחו של ביטוי עצמי באמצעות אופנה

לדורות שונים ולתרבויות שונות יש רעיונות שונים לגבי מה אופנתי. עם זאת, אופנה היא בדרך כלל דרך לביטוי עצמי עבור אנשים רבים, המאפשרת להם לקחת חלק בסגנונות של בני גילם ולהישאר מעודכנים בטרנדים.

פריטי לבוש מסוימים יכולים לייצג ז'אנר מסוים, כגון סגנונות פאנק או גות'. סגנון הפאנק נוצר כהצהרה של מרד ומרד נתפס לעתים קרובות כחלק מתרבות הנוער. סגנונות אלה מדברים גם על חופש הביטוי העצמי, שכן אנשים מסוגלים לבטא את עצמם בדרכים שונות.

לתנועות איכות הסביבה והצדק החברתי יש השפעה על האופנה

כמגמות אופנה, הייתה להן גם השפעה על איכות הסביבה ועל סוגיות של צדק חברתי. לדוגמה, ככל שהקיימות הופכת חשובה יותר, אנשים מחפשים לקנות פחות פריטי לבוש באיכות טובה יותר, ועשויים מחומרים בני קיימא כגון כותנה אורגנית, קנבוס או במבוק. משמעות הדבר היא שאנשים קונים בגדים באיכות טובה יותר שיחזיקו מעמד זמן רב יותר, ומבטלים את הצורך ב"אופנה מהירה".

בנוסף, היו גם מגמות אופנה שנוצרו כדי לעמוד על מטרות צדק חברתי מסוימות או להראות תמיכה בתנועות פוליטיות מסוימות. זה ראה את הופעתם של מותגים מסוימים המאפשרים לאנשים להראות את תמיכתם בזכויות LGBT+, Black Lives Matter, שינויי אקלים, ועוד רבים. עם צורת הלבוש להיות הפלטפורמה, מגמות אופנה אלה נתנו לאנשים קול בתחום כי הוא חסר אחרת.

מסקנה

אופנה היא יותר מסתם בגדים. זוהי השתקפות של החברה והתרבות המשתנות שלנו, וביטוי של אינדיבידואליות וביטוי עצמי. עם הזמן, כוחן של האופנה השפיע על הסביבה, על תנועות צדק חברתי ועל חייו של כל מי שלובש אותן. בעוד אופנה עשויה להיתפס כשטחית עבור חלק, היא למעשה חלק בלתי נפרד מהחברה ומהדרך בה אנו חיים כיום.