ויקיפדיה, האנציקלופדיה המקוונת הגדולה בעולם, היא לא רק מקור מידע, אלא גם פלטפורמה לשיתוף ידע ולקידום שיתוף פעולה. זה הפך לכלי חיוני עבור סטודנטים, חוקרים, ואנשים סקרנים המבקשים להרחיב את הבנתם בנושאים שונים.

אחד הגורמים המרכזיים שמייחדים את ויקיפדיה הוא מדיניות העריכה הפתוחה שלה. שלא כמו אנציקלופדיות מסורתיות, כל אחד יכול ליצור ולערוך ערכים בוויקיפדיה. משמעות הדבר היא כי לא רק שאתה יכול לגשת למגוון רחב של מידע, אבל יש לך גם את ההזדמנות לתרום לו.

אם אי פעם רצית להיות עורך ויקיפדיה או שקלת ליצור ערך משלך בפלטפורמה, המדריך הזה הוא בשבילך. בפוסט בבלוג זה, אנו נספק הדרכה מקיפה על כל מה שאתה צריך לדעת על עשה זאת בעצמך עבור ויקיפדיה.

הבנת המדיניות וההנחיות של ויקיפדיה

לפני שנצלול לתוך עריכה או יצירת ערכים בוויקיפדיה, חובה להבין את הכללים והתקנות השולטים בפלטפורמה. בבסיסה, ויקיפדיה שואפת להיות מקור מידע ניטרלי ואמין. ככזה, קיימות הנחיות מחמירות לשמירה על שלמות התוכן.

חמשת עמודי התווך של ויקיפדיה, המשמשים כבסיס לפלטפורמה, הם:

– ויקיפדיה היא אנציקלופדיה
– ויקיפדיה נכתבת מנקודת מבט נייטרלית
– ויקיפדיה היא תוכן חופשי שכל אחד יכול להשתמש בו, לערוך ולהפיץ
– עורכי ויקיפדיה צריכים לתקשר זה עם זה בצורה מכבדת ואזרחית
– לוויקיפדיה אין כללים ברורים

עמודים אלה נותנים את הטון לעריכה ויצירה של ערכים בוויקיפדיה. עליך לציית למדיניות ולהנחיות על מנת להבטיח שתרומותיך יתקבלו ויישארו בפלטפורמה.

יצירת חשבון והיכרות עם הממשק

כדי להתחיל את המסע שלך כעורך ויקיפדיה, הצעד הראשון הוא ליצור חשבון. אמנם ניתן לבצע עריכות ללא חשבון, אך אחד מספק לך יותר כלים והרשאות לתרום ביעילות.

לאחר שיצרת חשבון, השלב הבא הוא להכיר את ממשק ויקיפדיה. הממשק אולי נראה מהמם בהתחלה, אבל עם הזמן והתרגול, יהיה לך נוח יותר לנווט דרכו.

שני ההיבטים העיקריים של הממשק שאתה צריך להכיר הם דף המאמר ודף השיחה. דף המאמר הוא המקום שבו התוכן בפועל מוצג, וזה המקום שבו תבצע את העריכות שלך או תיצור מאמרים חדשים. דף השיחה, לעומת זאת, הוא המקום שבו העורכים דנים במאמר ומציעים הצעות לשיפורים.

כיצד ליצור ערך בוויקיפדיה

עכשיו, כשיש לך הבנה בסיסית של המדיניות והממשק של ויקיפדיה, תן לנו לצלול לתוך התהליך של יצירת ערך בפלטפורמה.

שלב 1: בצע את המחקר שלך

לפני יצירת ערך, חיוני לעשות את המחקר שלך ולוודא כי הנושא הוא בולט מספיק כדי לקבל ערך על ויקיפדיה. ראוי לציון הוא אחד הקריטריונים המרכזיים לקבלה של מאמר בפלטפורמה. נושא נחשב ראוי לציון אם זכה לסיקור משמעותי במקורות מהימנים שאינם תלויים בנושא.

כמה גורמים שיש לקחת בחשבון בעת קביעת הבולטות של נושא כוללים:

– סיקור תקשורתי משמעותי
– פרסים והישגים
– הכללה במאמרים אקדמיים או בספרי לימוד
– השפעה משמעותית על החברה, התרבות או ההיסטוריה

שלב 2: בדוק אם קיימים מאמרים

לפני יצירת מאמר, חשוב לבדוק אם יש מאמר קיים בנושא. ניתן לעשות זאת באמצעות סרגל החיפוש בוויקיפדיה. אם כבר יש מאמר בנושא, אתה יכול לתרום לו על ידי הוספת מידע חדש או שיפור התוכן הקיים.

שלב 3: יצירת טיוטה

לאחר שקבעת שהנושא ראוי לציון ואין מאמר קיים, תוכל להמשיך ליצור טיוטה. טיוטה היא ארגז חול שבו תוכל לעבוד על המאמר שלך לפני פרסומו. כדי ליצור טיוטה, לחץ על כפתור "צור" בפינה השמאלית העליונה ובחר "טיוטה".

שלב 4: כתיבת המאמר

עכשיו הגיע הזמן להתחיל לכתוב את המאמר שלך. בעת יצירת ערך בוויקיפדיה, חשוב להקפיד על סגנון הכתיבה של הפלטפורמה, שהוא תמציתי, ניטרלי ונטול פלומים. הקפידו לצטט מקורות אמינים לכל המידע והימנעו משימוש בשפה מוטה.

שלב 5: הוספת תמונות ומדיה

ויקיפדיה מעודדת את השימוש בתמונות ובמדיה כדי לשפר ערכים. אם יש לך תמונות או סרטונים רלוונטיים לכלול במאמר שלך, ודא שהם מקורם כראוי ויש להם את הרשאות זכויות היוצרים המתאימות.

שלב 6: פרסום המאמר

ברגע שאתה מרוצה המאמר שלך, אתה יכול לפרסם אותו על ידי לחיצה על כפתור "פרסם שינויים" בתחתית דף העריכה. הערך שלך יהיה עכשיו בשידור חי בוויקיפדיה, אבל הוא עדיין יהיה במרחב הטיוטה עד שהוא ייבדק על ידי עורכים אחרים.

טיפים לעריכה ושיפור מאמרים קיימים

מלבד יצירת מאמרים חדשים, אתה יכול גם לתרום ל